Direktlänk till inlägg 4 november 2012

Dag tre?

Av Sandra Johansson - 4 november 2012 17:30

Känns som om jag har varit här en vecka nu, fast det bara är tre dagar. Jag har inte lärt mig mer än några ord portugisiska! Men det kommer nog...

 

Har inte hänt så mycket idag, var uppe och kollade in gudstjänsten (tjejerna mer eller mindre släpa dit mig) som jag trodde, fattade jag inget och det stank svett! Men kan säga att jag varit med om ett dop och en gudstjänst.

 

När det kommer nya folk och hälsar på visas jag upp som ett djur på zoo, de kollar in mig och försöker prata med mig, men när jag inte kan svara börjar de skrika om att jag är brasse och inte kan språket (så mycket förstår jag på deras kroppspråk och deras frågande och smått irriterade blickar!)

 

Men det jobbigaste att inte förstå är när barnen pratar med mig och vill leka och jag inte fattar vad de vill.

Cheyene en 8 årig tjej satt i 15 minuter och försökte att förklara att hon ville måla naglarna på mig:P tillslut drog hon iväg med mig och hämtade en burk med olika nagellack och visade! Typiskt korkade mig. Men nu är de röda med glitter på.  

 

Sitter i datasalen med hörlurar och det låter som om det spöregnar, jag kollar ut och solen skiner! Det tog ett tag att fatta att ljudet kommer från en takfläkt som fläktar sig så blå att den snart ramlar ner, den hjälper inte heller  det är supervarmt här inne! Det är 22 grader ute och jag tycker det är kallt?!? något är fel :P


Det verkar vara lite olika regler för tjejerna och oss volontärer, vid maten så står de och väntar på att få sin mat medans vi volontärer får gå in i köket och själva hämta maten. Det är antagligen för att vi inte kan säga vad vi vill ha och inte ha!


Karl erbjöd sig att följa med in till stan och hitta på nåt efter 21, när staden vaknar! Kanske hinner med att testa acai! Karl beskrev det som liknande glass som man kunde kombinera hur man ville, det var sött, så då borde jag gilla det:P Han har haft feber och legat på rummet så jag har haft en andlening att med vara lite osocial, plus kan skylla på jetlag! Men imorgon blir det till att jobba (hoppas jag)


Det är inte barnen som skriker och bråkar högst, utan mammorna! På kvällen när man ska sova drar ett bråk igång utanför fönstret och pågår i 30 min! Vill de någon nåt som inte är i rummet, tar de i allt vad de har och ropar! Spelar ingen roll hur långt borta personen är:P 


Alla ungarna är så söta att man bara vill sno en och ta med hem, nästan alla har lockigt hår som står åt alla håll:D 

igår när vi satt och kollade på en dvd med en av rhiannas konseterpå högsta volym somnade barnen, vi fick bära in dem till sina rum. Tais fick Daniél och Gustavo att säga att de älskar mig och jag fick en kram av båda:D antar att det inte vet vad de sa men de var så sööööta:D



 
 
Ingen bild

Sofia

6 november 2012 15:28

Låter som att du har det bra, saknar dig bruttan! <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Johansson - 10 augusti 2013 01:45


Har gått ett halvår sen jag kom hem och har tänkt lite på resan. De fyra månaderna jag var i Brasilien har mer och mer smetats ihop och känns som en konstig dröm. Är glad att jag gjorde det men, saknar vissa mammor och barn. Men det var en upplevelse...

Av Sandra Johansson - 6 januari 2013 21:35

Jag har varit extremt dålig på att uppdatera men det har seriöst inte hänt ett dugg sen jul! Men igår var jag inne i Rio. Tom tjatade på mig att åka in så klart jag gjorde det! Kan ju inte säga nej till Tom! Tror vi kommunicerade dåligt för han vänta...

Av Sandra Johansson - 27 december 2012 13:40

Hoppas att ni har haft en bra jul, här har det inte varit nån julstämning, det har inte märkts att det är jul alls! Om man inte räknar med att maten istället för att vara 60% kött så har det varit 90%. Är sååå kul att vara vegetarian då! Det har vari...

Av Sandra Johansson - 18 december 2012 19:51

Idag har jag varit på förskolan och hjälpt till att duscha barnen och sytt ett par byxor(för hand) som de ska ha på någon sorts uppvisning. Kläderna är gjorda i nå sorts papperstyg, det är så tunt att det går att bara dra sönder det med händerna. byx...

Av Sandra Johansson - 16 december 2012 13:18

Förra veckan var jag på snobbmiddag, såg twilight de två sista filmerna, kollade julkalendern, målade om halva mitt rum, blev lämnad på en restaurang av Karl att ta hand om hans del av notan, för han mådde inte bra. Har pratat med mamma nästan va...

Ovido - Quiz & Flashcards